Voorzitter,
Voor ons ligt het voorstel tot intrekking van het voorkeursrecht op de a1 zone.
Omdat er sprake is van het voornemen tot intrekking, zal het voorkeursrecht er echter ook ooit eens opgelegd moeten zijn.
Omdat ik als nieuw raadslid niet bekend ben met alle besluiten die in het verleden genomen zijn, heb ik besloten om eens op onderzoek uit te gaan. Want.. Was er in die tijd dan niemand die dit had kunnen voorzien?
Had geen enkele partij de juiste visie wat betreft het voorkeursrecht?
Voorzitter, die partij was er wel, alleen vanwege het politieke landschap uit die tijd, was het mogelijk dat er een verkeerde beslissing werd genomen, we zijn vandaag de dag immers weer voornemens het voorkeursrecht op de a1 zone in te trekken.
De fractie van Lokaal Dinkelland bestaat uit politici die deze toekomstvisie wel hebben, zij hadden destijds namelijk al haar argumenten tegen het voorkeursrecht.
Haar gelijk van toen, spreekt de huidige fractie vandaag daarom nogmaals uit. Voor mij persoonlijk weer een geruststelling dat ik me bij de juiste partij heb aangesloten, maar dat terzijde.
Voorzitter dan het andere punt, waarvan het belang zeker niet onderschat moet worden, namelijk kennis nemen van de huidige stand van zaken.
De gemeente Dinkelland heeft 3 voorwaarden opgesteld en nadat ik kennis heb genomen van de huidige stand van zaken, moet ik concluderen dat deze voorwaarden op wel erg losse schroeven staan.
Voorwaarde 1 is dat aan een doorstart van de luchthaven geen financiële bijdrage van Dinkelland is verbonden. Alleen het feit dat wij nu wederom over het voorkeursrecht op de a1 zone spreken, zorgt voor kosten, om het nog maar niet te hebben over de gevolgen van het voorkeursrecht zelf, dat zich momenteel nog in nevelen hult.
Voorwaarde 2 betreft de verkeersafwikkeling rond het vliegveld aan de zijde van deurningen, deze moet op voorhand aantoonbaar en adequaat geregeld worden.
Het is mooi dat Enschede ons steunt en onze zorg deelt t.a.v. de verkeersafwikkeling, maar eigenlijk zouden meer gemeenten in de regio deze zorg moeten delen en er wat aan willen doen.
Voorwaarde 3 waarin gesteld wordt dat er geen avond en nachtvluchten mogen plaatsvinden.
Nu ben ik geen luchtvaartdeskundige of topeconoom, maar op basis van gezond verstand, durf ik wel te redeneren dat er voor een financieel gezonde luchthaven, er wel avond en nachtvluchten nodig zijn.
Volgens het programma zembla van afgelopen zaterdagavond is het überhaupt nog maar de vraag of er sprake kan zijn van een financieel gezonde luchthaven, echter is dit een heel andere discussie.
Desalniettemin, is het advies om de ontwikkelingen nauwgezet te volgen, en in te springen op voorvallen die de 3 gestelde voorwaarden helemaal aan de kant doen schuiven.
Voorzitter hier wil ik het bij laten, dank u wel.