
Begroting 2026
Voorzitter, voor ons ligt ter behandeling de begroting voor 2025. De hoogmis van het politieke jaar. In navolging van voorgaande jaren een goed gerubriceerd en overzichtelijk stuk gebaseerd op het raads- en collegeakkoord en voorzien van een oplegger, waarin samengevat op hoofdlijnen beknopt inzicht wordt gegeven. Daarvoor ook een woord van dank aan het ambtelijk apparaat voor de samenstelling en de beantwoording van de vele vragen.
Mooi dat de verpakking klopt, maar het gaat uiteindelijk om de inhoud. De fractie van Lokaal Dinkelland is zeer content en complimenteert het college dat zij voor 2025 een sluitende begroting kan presenteren met een voordelig saldo van ruim 1,28 milj. De fractie van Lokaal Dinkelland vindt het nog belangrijker dat de meerjarenbegroting op langere termijn sluitend is! Een groot compliment aan het college waard en daarmee schaart Dinkelland zich bij de elite groep van slechts ca 40 gemeenten die meerjarig een sluitende begroting hebben. Daarnaast blijft er de komende jaren zelfs ruimte voor ambities om te investeren in voorzieningen en projecten die bijdragen aan de leefbaarheid en het welzijn van onze inwoners.
Dit was mede te realiseren omdat het college reeds vorig jaar grote stappen (zgn stap1, denkrichtingen) heeft gezet en ook ons als raad daarin heeft meegenomen middels zgn. stap 2 om mee te denken in het creëren van ruimte voor nieuwe ambities, nieuw beleid en intensivering van beleid. Dit alles binnen de financiële mogelijkheden. Dit heeft er mede toe geleid dat we er thans financieel goed voor staan. Daarnaast zien we een stijging van het saldo in de RIBAM waar de toekomstige raad en college mee aan de slag kunnen. Wie wil er niet zo’n bruidsschat?
Voorzitter gewoonlijk belicht ik op basis van de indeling van de 5 ambities uit het raads- en collegeakkoord de P&C stukken. Daar wil ik in de laatste begroting van deze raadsperiode niet van afwijken, maar wel kort in zijn.
Buitengebied in balans:
Door zwalkend provinciaal en landelijk beleid zijn de gelden voor het NPLG en PPLG nagenoeg verdwenen. Deze waren niet nodig vlgs de BBB want men was tegen uitkoop. Laat nu net het budget wat is overgebleven, aangewend zijn voor uitkoop en de stoppersregeling. Echter voor de agrariërs blijven veel maatregelen noodzakelijk om aan wettelijke eisen te voldoen, terwijl belemmeringen (KRW, N etc) niet worden opgelost. De fractie van LD juicht daarom continuering van de door het college ingezette weg toe om maximaal in te zetten om de complexe processen in het landelijk gebied soepeler te laten verlopen, middels frequent bedrijven bezoek, gebiedsgerichte aanpak(GGA), erven coaches. Kortom het college blijft hier kort op de bal, terwijl de provinciale en landelijke politiek niet levert. Van onze agrariërs wordt verwacht dat ze een belangrijke bijdrage leveren aan het instandhouden van ons landschap, maar daar zijn ook anderen verantwoordelijk voor. We maken voor anderen in het buitengebied veel mogelijk, waar KGO verplichtingen tegenover staan. Als fractie van Lokaal Dinkelland vinden we dat daarop beter moet worden toegezien op uitvoering, naleving en instandhouding.
Iedereen gezond
Voorzitter we lazen kortgeleden een artikel in het VNG magazine, waarin werd verwezen naar de aanpak van schoolverzuim door Noaberkracht. We werden hierin geprezen voor de bereikte resultaten en behoren daarmee tot de landelijk koplopers. Een compliment waard.
Van een andere order zijn de ontwikkelingen binnen de SWTD. Deze blijven ons zorgen baden, gezien de andere koers die Tubbergen hierin heeft gekozen. We vragen het college hierop extra alert te zijn en ons tijdig over ontwikkelingen te informeren. En daarnaast oog te hebben voor de mantelzorgers in onze gemeente, dat ze kunnen blijven zorgen voor de mantel en niet de hele garderobe hoeven te bedienen. Als fractie van Lokaal Dinkelland vinden wij het belangrijk dat we kunnen blijven doorgaan met de verschillende preventie programma’s en komend jaar 150k extra inzetten voor het leefbaarheidsfonds om inwoners en organisaties te ondersteunen en nieuwe initiatieven te ontwikkelen.
In maart hebben we op initiatief van LD een motie aangenomen betreffende femicide en intiem geweld. Wat is de huidige stand van zaken en we lazen vorige week in de krant dat Enschede, die de regiofunctie hiervoor verzorgt, de subsidie schrapt voor het bestrijden van femicide. Zorgelijk. Welke consequenties heeft dit voor ons en Twente en hoe gaat het nu verder?
Leefomgeving van de toekomst
Daar praten we in de nabije toekomst over verder.
Leefbare kernen
Lokaal Dinkelland wil bij het college extra aandacht vragen om een beleid te ontwikkelen voor de kultuurhusen in onze kernen. Waar vroeger de kerk het middelpunt was, worden dat de kultuurhusen. Maar toekomstbestendig zijn deze niet overal. Wat en hoe denk het college dit aan te pakken?
Mooi om te zien is dat het college het project fietspad Bornsestraat voortvarend heeft opgepakt en we dit binnenkort behandelen. Tevens wordt het MFA in Saasveld reeds in deze begroting vermeld. Voor Saasveld een belangrijke ontwikkeling, waarbij we vooral moeten kijken wat er wel kan en we horen graag van het college, wanneer men hierover met concrete voorstellen denkt te komen?
Vorig jaar hebben we als raad een motie aangenomen voor bevordering van de verkeersveiligheid van oa de Legtenbergerstraat. Daar zijn tijdelijke maatregelen genomen die gedeeltelijk voldoen aan de opdracht van de motie. De 2,75 milj. die voor deze straat en de Itterbergstraat worden geclaimd op de RIBAM is wel heel fors. Dit mag geen investering zijn die de rondweg onnodig maakt en tevens denken wij dat een deel van de kosten thuishoort onder een ander programma.
Op het gebied van woningbouw heeft het college zeer grote stappen gezet. Er wordt vooral gebouw voor eigen behoefte, ook al willen sommigen in tegenstelling tot de feiten, dit in twijfel trekken. Er zijn veel woningen gebouwd en we kunnen op veel plekken bouwen en nagenoeg in elke kern zijn, meer dan ooit te voren, plannen in uitvoer of in voorbereiding. Chapeau college, hiermee wordt voldaan aan de belangrijkste eis van ons raadsakkoord, maar er mag nog een tandje bij. Zoals in Nrd Deurningen, waar plannen door (invasieve)exoten worden vertraagd, maar wij verwachten dat de andere procedures wel doorlopen, zodat na de bestrijding gelijk de schop in de grond kan. Klopt dat?
Gemeente en samenleving met de actielijst financieel gezond blijven. Daarin is het college meer dan geslaagd. We hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt.
Voorzitter we kunnen dan ook met volle tevredenheid instemmen met deze begroting waar het college Rentmeesterschap toont en er rust heerst in de gemeentelijke portemonnee.


