
Jaarstukken 2024
Voor ons ligt het voorstel tot vaststellen van de jaarstukken 2024. Wederom een uitgebreid P&C- stuk, maar bij de perspectiefnota hebben we gezien dat er een verbetering is doorgevoerd. Het laat onverlet en dat is belangrijk, dat de accountant haar goedkeuring heeft gegeven. Dank ook aan de ambtelijke ondersteuning tijdens het technische vragenuur, de commissiebehandeling en dank aan de audit commissie om namens de raad haar taak uit te voeren. Als er weinig kritische en zorgelijke noten gekraakt worden, wat moeten wij er dan nog over zeggen? Ja, de wethouder willen we hiermee graag complimenteren.
De behandeling van de jaarstukken 2024 is een moment van achterom kijken en oordelen over het afgelopen boekjaar en om van daaruit naar de toekomst te kijken en eventueel beleid bij te stellen.
Financieel gezien sluiten we wederom het jaar af met een positief resultaat met een batig saldo van 2,905 milj. Een mooi resultaat, waar echter wel een paar kanttekeningen bij geplaatst kunnen worden. Is het voordeel behaald, omdat we sommige dingen niet hebben gedaan, of omdat de inkomsten hoger waren dan geraamd, of hebben we zaken beter en slimmer gedaan, of heeft iets minder gekost?
De grootste voordelen komen voort een hogere algemene uitkering, voordeel taakmutaties, hogere toeristen belasting, voordeel migratiebeleid en opvang Oekraïners.
De nadelen door o.a. jeugdzorg, pensioen verplichtingen en onderhoud wegen en bermen. Hierbij moet worden opgemerkt dat voor 1,446milj. wordt overgeheveld naar 2025, aangezien deze budgetten in 2024 om verschillende reden niet zijn aangewend, maar nog wel noodzakelijk zijn. Dus voorlopig overhevelen, voordat we dit in de reserves stoppen en er andere zaken mee doen. Behoudendheid op z’n plaats, dat zal meerdere fracties aanspreken en sluit aan bij punt 5 van het collegeakkoord en de ambitiebegroting “ gemeente en de samenleving” (financieel gezond). Naast de financiële jaarstukken zijn het ook jaarstukken om op de uitvoering van de diverse programma’s terug te kijken. Voorzitter ik volg hierbij jaarlijks de hoofdindeling van het raadsakkoord.
Buitengebied in Balans
Een grote opgave waarvan de uitvoering alleen maar onduidelijker is geworden. Vooral veroorzaakt door de veranderende politieke situatie in Zwolle en Den Haag.
De fractie van Lokaal Dinkelland is zeer tevreden dat het college hierin geen afwachtende rol aanneemt, maar de regie pakt waar dat mogelijk is. Vooral wanneer de ene regeling, bijv. De LBV regeling wel doorgaat, maar nieuwe activiteiten door nieuwe rechtspraak, tegen nieuwe beperkingen aanlopen.
Iedereen gezond
Voor het tweede opeenvolgende jaar lijkt het erop, dat we hierop financieel grip hebben, m.u.v. de jeugdzorg, waar een overschrijding is opgetreden. Tevens zijn er op verschillende actielijnen stappen gezet die naar verwachting bijdragen aan een positieve gezondheid, zoals het toenemend aantal dorpsondersteuners, woonzorgvisie, de kadernota armoede en schulden, en is er een uitvoeringsagenda opgesteld voor de eerder vastgestelde gezondheids- en sportnota. De fractie van Lokaal Dinkelland vind “iedereen gezond” een zeer belangrijk onderdeel van de ambitiebegroting, waarbij wij vinden dat de geboden zorg niet uitsluitend financieel gedreven mag zijn.
Leefomgeving voor de toekomst.
Een ambitie waarover we het gevoel hebben dat we geen grote stappen voorwaarts maken. Helaas kon de voorgestelde gemeentelijke verduurzamingsregeling GVR, niet op een raadsmeerderheid rekenen, waardoor huiseigenaren met een smalle beurs nagenoeg nog geen gebruik kunnen maken van subsidie regelingen om hun huis te verduurzamen, terwijl juist bij deze groep de nood het hoogst is. Overige verduurzamings subsidies zijn echter wel gecontinueerd of zelfs uitgebreid. Verder zien we dat op Dinkellands grondgebied een energiereus zijn zinnen heeft gezet op het ontwikkelen van grootschalige windenergie opwek. Dit tegen het vastgestelde beleid van de gemeente in, wat door de provincie terzijde wordt geschoven. We roepen het college op om zich hiertegen krachtig te weren en pas en uitsluitend grootschalige windopwek toe te laten wanneer dit voldoet aan de nieuw vast te stellen afstandsnormen, waarbij de volksgezondheid op één hoort te staan.
Leefbare kernen
Het verheugd de fractie van Lokaal Dinkelland dat het college wederom grote stappen heeft gezet met het versnelt ontwikkelen van bestemmingsplannen en/of grondexploitaties, zowel voor inbreiding als uitbreiding. Er is een grote opgave, maar de voorwaarden en mogelijkheden zijn geschapen. Het college verdiend hiervoor de complimenten, want alleen al in 2024 zijn er meer plannen ontwikkeld dan een gehele periode daarvoor, hoezo zwalkend beleid, nee daadkrachtig bestuur. Nu is het vooral aan de markt en onze inwoners, dat is nog een hele uitdaging gezien de extreem gestegen bouwkosten. Wel zien we graag dat het college in overleg met de woningbouwvereniging, de bouw van meer sociale woningbouw gaat faciliteren, wat mede bijdraagt aan het huisvesten van de aan Dinkelland toegewezen statushouders. Ook is er weer zicht op meer bedrijfsterreinen en dan vooral voor de autonome groei van
plaatselijke ondernemers en niet voor ruimte verslindende bedrijven.
Tot slot voorzitter en ik wil het vanaf nu kort houden, de fractie van Lokaal Dinkelland kan instemmen met het voorstel om de jaarrekening ongewijzigd vast te stellen en de resultaten te bestemmen zoals voorgesteld, mede op basis van de goedkeurende verklaring van de accountant en het advies van de audit commissie. Wij zij zeer tevreden over het gevoerde beleid en de vaart die het college maakt met de uitvoering van het raads- en college akkoord.
Ambities komen tot uitvoer!