Voorzitter, Lokaal Dinkelland heeft vorig jaar een verzoek ingediend om alle rotondes binnen de bebouwde kom van Denekamp, de voorrangsregeling gelijkwaardig zouden moeten zijn. Overeenkomstig met ons verzoek worden nu de Rotonde Ootmarsumsestraat/singravenstraat /de borghert en de rotonde Nordhornsestraat/kloppendijk/sombeekweg aangepast.
Echter hebben we in de bebouwde kom nog meer rotondes liggen en dit was voor Lokaal Dinkelland een issue, omdat het in onze ogen de regeling nog niet consequent wordt toegepast en er dan nog onduidelijkheden zijn.
Krijg je nu binnen de bebouwde kom op een rotonde in Denekamp wel of geen voorrang ?
In het voorstel lezen we dat er overleg is geweest met de verkeersadviseur van de politie. Deze deelt de visie dat de rotondes op de rondweg niet worden gewijzigd.
Omdat Lokaal Dinkelland veiligheid erg hoog in het vaandel heeft staan hebben we daarom bij SWOV, dat is het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek een second opinion aangevraagd. In het kader voor de veiligheid kan dit toch geen kwaad?
Het SWOV heeft onze vraag bestudeerd en komt tot de volgende conclusie:
formeel is het zo dat de rondweg weliswaar binnen de bebouwde kom ligt, maar de kenmerken heeft van een weg buiten de kom.
Dit omdat de toch wel hoge maximumsnelheid op de weggedeeltes waarin de rotondes zich bevinden 70 km/u is.
Op basis daarvan is het advies van de SWOV om de fietsers bij deze rotondes buiten de voorrangsregeling te houden zoals nu al het geval is.
Voor ons doorslaggevend om mee te gaan met het voorstel.