· Dinkelland en haar kernen
Lokaal Dinkelland kan aan de slag in Dinkelland puur vanuit de belangen van de inwoners, zonder dat we gebonden zijn aan de agenda van een landelijke partij. We willen de gemeentelijke overheid zo dicht mogelijk bij haar inwoners brengen. De gemeente, dat zijn wij samen! Een gemeente die naast haar inwoners staat.
Lokaal Dinkelland wil dat elke kern floreert. Dat de inwoners er prettig en onbezorgd kunnen wonen, werken en hun vrije tijd besteden. Kortom er fijn en goed leven. Dat kan een gemeentebestuur niet alleen; er moet de wil zijn om het samen te doen. Ideeën die opborrelen in een kern; initiatieven die er aan de dag worden gelegd vormen de basis voor de doorontwikkeling van een kern. Een gemeentebestuur is er om daar een bijdrage aan te leveren. Het fijne en goede leven wordt gefaciliteerd door het realiseren van voorzieningen.Lokaal Dinkelland wil er aan werken dat inwoners trots zijn op de eigen kern. Trots omdat men de gelegenheid krijgt om zelf bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de kern. Samen verantwoordelijk voor de zorg voor elkaar, levendigheid en activiteiten voor jong en oud. Daarvoor zijn voorzieningen nodig. Soms zijn dat gebouwen of sportaccommodaties. Maar ook subsidies, adequate toepassing van regelgeving en goed overleg met de ambtelijke organisatie van de gemeente kunnen daaraan concreet bijdragen. Samen aan de slag is veel omvattend, dat uit zich in vrijwilligerswerk, goed Noaberschap, meedenken en bovenal een positieve instelling. Lokaal Dinkelland wil daaraan bijdragen in het besef dat inwoners doorgaans heel goed weten wat goed is voor hun kern. Zo wil Lokaal Dinkelland het beleid rond “Mijn Dinkelland 2030” beter uitrollen dan nu het geval is.
· Meedoen in Dinkelland, samen een leefbare kern bouwen
Dinkelland is een gemeente vol dynamiek. Een rijk verenigingsleven, veel organisatiekracht en veel talent om steeds opnieuw origineel te zijn. Het gevolg daarvan is dat het welzijn van onze inwoners als hoog wordt ervaren. Lokaal Dinkelland is van mening dat de dynamiek in onze gemeente blijvend aan geslingerd moet worden door al die inspanningen van onze vrijwilligers, het cement van de samenleving, te faciliteren. Dat kan met geld, middelen maar ook met een adequate toepassing van regelgeving. En als je samen bouwt aan een leefbare kern vormen de bedragen die worden uitgegeven geen kosten maar is sprake van een investering; die verdient zichzelf terug.
· Kern overstijgende onderwerpen
In de komende raadsperiode komt een aantal belangrijke thema’s en onderwerpen op de agenda die kern overstijgend zijn, maar wel gevolgen hebben voor elke kern. Zonder volledig te willen zijn hierbij een korte opsomming. De invoering van de Omgevingswet met daarbij een Omgevingsvisie en Omgevingsplan heeft veel invloed op hoe de overheid haar inwoners tegemoet zal treden. Van een “nee, mits” gaan we naar een “ja, tenzij” benadering. Een ontwikkeling die volledig past in het denken van Lokaal Dinkelland over de relatie overheid-burger. Op weg naar een meer duurzame wereld hebben we als gemeente van doen met de Regionale Energie Strategie (RES). In dat kader worden we gedwongen om keuzes te maken over wind- en zonne-energie. We kunnen en willen niet voor onze verantwoordelijkheid weglopen. Kern overstijgend is ook de wijze waarop de gemeente Dinkelland uitvoering geeft aan taken in het Sociaal Domein. Lokaal Dinkelland is van mening dat de regels duidelijk moeten zijn maar dat maatwerk voorop moet staan.
· Betrokkenheid inwoners
Lokaal Dinkelland wil meer invloed van betrokken inwoners op hun kern. Lokaal Dinkelland wil dat de gemeente minder stuurt en meer steunt. Lokaal Dinkelland wil bij thema’s die de inwoners aangaan de inwoners zoveel mogelijk en vooral, tijdig betrekken. We luisteren naar de inbreng en doen daar iets mee. Maar we proberen ons ook een beeld te vormen van de zwijgende meerderheid. Zo willen we komen tot besluiten die recht doen aan de belangen van onze inwoners.
Lokaal Dinkelland wil dat de rol en daarmee de inbreng van de inwoners wordt vergroot. Op een aantal terreinen kan dat zeer zeker worden toegepast. Denk daarbij aan de invulling van de openbare ruimte, buurtveiligheid, groenonderhoud, speelvoorzieningen, duurzaamheid, sportvoorzieningen en verkeer en vervoer. Dat zijn terreinen waar een gemeente eigen beleid op kan ontwikkelen.
· Bestuurlijke vernieuwingen
De rol van de gemeente verandert als we gaan voor “Minder sturen, meer steunen”. Lokaal Dinkelland wil dat de houding van “de gemeente” daarmee ook moet veranderen in het samenspel met haar inwoners. Ze moet handelen vanuit kansen en niet vanuit bedreigingen. Dus “ja, tenzij” in plaats van: “nee, maar”. Zo ligt er dus een verantwoordelijkheid voor de inwoners. Een positief-kritische en een proactieve houding mag van de inwoners worden verwacht. Want “de gemeente” dat zijn “wij”! Lokaal Dinkelland wil zich daarvoor inzetten.
Wij ervaren een toename van vergaderintensiteit. Wij vinden dat niet goed. Raadsleden moeten in hun rol van volksvertegenwoordiger meer dan tot nu toe naar de samenleving gaan. Door de vergaderdruk te verminderen komt daarvoor ruimte.